Konstruktywnie i na nowo...o żywieniu i niemarnowaniu na stołówkach szkolnych

Data: 18-02-2022

1 grudnia 2021 roku zorganizowaliśmy niezwykle ciekawe spotkanie w formie webinaru, skierowanego do dyrektorów placówek oświatowych, intendentek/intendentów, kucharek, urzędników „zarządzających oświatą” i wszystkich, którzy mają wpływ na „całokształt  żywienia zbiorowego” w województwie pomorskim

Proszę kliknąć w tytuł webinaru. Konstruktywnie i na nowo. O żywieniu i nie marnowaniu na stołówkach.
Wydawać by się mogło, że szkoła to miejsce, gdzie nic się nie marnuje, tymczasem z raportu dotyczącego małej szkoły z Podkarpacia wynika, że traci ona 140 tyś zł w skali roku (wyrzucając niezjedzone jedzenie). Czy jest nad czym pracować? Czy w innych szkołach jest podobnie? Czy da się gotować tak by wszystkim smakowało? A może należy zmniejszyć wydawane porcje? Tematów do przemyśleń jest nadal bardzo dużo. Zapraszamy do zapoznania się z zagadnieniami poruszonymi przez naszych specjalistów, poniżej prezentujemy co znalazło się w programie.

1. Edukacja żywieniowa i ekologiczna w szkołach i przedszkolach - Aleksandra Jasińska (dietetyczka i edukatorka, absolwentka wydziału Nauki o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji na SGGW. Na co dzień zajmuje się koordynowaniem projektów edukacyjnych, w tym dotyczących edukacji żywieniowej w Federacji Polskich Banków Żywności)

  • Marnowanie żywności jako problem ekologiczny 
  • Skala marnowania żywności na świecie i w Polsce 
  • Zasady diety zdrowej dla człowieka i planety tzw. „dieta planetarna” 
  • Normy, wytyczne i zasady żywienia w szkołach i przedszkolach  
  • Jak przenieść zasady diety planetarnej na realia żywienia zbiorowego 
  • Edukacja żywieniowa w szkołach i przedszkolach jako ważny element zmiany postaw 

2. Czy ograniczanie skali marnowania jedzenia w placówkach edukacyjnych jest możliwe? Przykłady z Pomorskiego i nie tylko - Tomasz Szuba (MBA Uniwersytetu w Minnesocie, szef grupy Venturis HoReCa. Zajmuje się optymalizacją pracy kuchni ze szczególnym uwzględnieniem redukcji marnotrawstwa: czasu, pieniędzy, zasobów)

  • Dlaczego wyrzuca się jedzenie w placówkach edukacyjnych – analiza kluczowych przyczyn.
  • Problemy kuchni.
  • Co nam dają pomiary i czego mogą dotyczyć?
  • Przykładowe pomiary nadprodukcji/marnotrawstwa i co z nich wynika.
  • Nieoczywiste aspekty zarządzania posiłkami w placówkach edukacyjnych – budowanie świadomości, dokładki, obiad jednodaniowy itp.
  • Ile tracimy na marnotrawstwie: koszty finansowe, społeczno-etyczne, środowiskowe.
  • Wytyczne PAN dla żywienia.
  • Dzieci więcej jedzą a my wyrzucamy mniej jedzenia – czy to możliwe?
  • Dobre przykłady z wybranych placówek – efekty.
  • Wnioski, podsumowanie, dyskusja.

Projekt „DZIAŁAMY W KLIMACIE” realizujemy dzięki finansowaniu ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Partnerami wydarzenia są Federacja Polskich Banków Żywności, Gdańska Fundacja Wody i Fundacja FunEdu.

Grafika do posta