1 grudnia 2021 roku zorganizowaliśmy niezwykle ciekawe spotkanie w formie webinaru, skierowanego do dyrektorów placówek oświatowych, intendentek/intendentów, kucharek, urzędników „zarządzających oświatą” i wszystkich, którzy mają wpływ na „całokształt żywienia zbiorowego” w województwie pomorskim
Proszę kliknąć w tytuł webinaru. Konstruktywnie i na nowo. O żywieniu i nie marnowaniu na stołówkach.
Wydawać by się mogło, że szkoła to miejsce, gdzie nic się nie marnuje, tymczasem z raportu dotyczącego małej szkoły z Podkarpacia wynika, że traci ona 140 tyś zł w skali roku (wyrzucając niezjedzone jedzenie). Czy jest nad czym pracować? Czy w innych szkołach jest podobnie? Czy da się gotować tak by wszystkim smakowało? A może należy zmniejszyć wydawane porcje? Tematów do przemyśleń jest nadal bardzo dużo. Zapraszamy do zapoznania się z zagadnieniami poruszonymi przez naszych specjalistów, poniżej prezentujemy co znalazło się w programie.
1. Edukacja żywieniowa i ekologiczna w szkołach i przedszkolach - Aleksandra Jasińska (dietetyczka i edukatorka, absolwentka wydziału Nauki o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji na SGGW. Na co dzień zajmuje się koordynowaniem projektów edukacyjnych, w tym dotyczących edukacji żywieniowej w Federacji Polskich Banków Żywności)
- Marnowanie żywności jako problem ekologiczny
- Skala marnowania żywności na świecie i w Polsce
- Zasady diety zdrowej dla człowieka i planety tzw. „dieta planetarna”
- Normy, wytyczne i zasady żywienia w szkołach i przedszkolach
- Jak przenieść zasady diety planetarnej na realia żywienia zbiorowego
- Edukacja żywieniowa w szkołach i przedszkolach jako ważny element zmiany postaw
2. Czy ograniczanie skali marnowania jedzenia w placówkach edukacyjnych jest możliwe? Przykłady z Pomorskiego i nie tylko - Tomasz Szuba (MBA Uniwersytetu w Minnesocie, szef grupy Venturis HoReCa. Zajmuje się optymalizacją pracy kuchni ze szczególnym uwzględnieniem redukcji marnotrawstwa: czasu, pieniędzy, zasobów)
- Dlaczego wyrzuca się jedzenie w placówkach edukacyjnych – analiza kluczowych przyczyn.
- Problemy kuchni.
- Co nam dają pomiary i czego mogą dotyczyć?
- Przykładowe pomiary nadprodukcji/marnotrawstwa i co z nich wynika.
- Nieoczywiste aspekty zarządzania posiłkami w placówkach edukacyjnych – budowanie świadomości, dokładki, obiad jednodaniowy itp.
- Ile tracimy na marnotrawstwie: koszty finansowe, społeczno-etyczne, środowiskowe.
- Wytyczne PAN dla żywienia.
- Dzieci więcej jedzą a my wyrzucamy mniej jedzenia – czy to możliwe?
- Dobre przykłady z wybranych placówek – efekty.
- Wnioski, podsumowanie, dyskusja.
Projekt „DZIAŁAMY W KLIMACIE” realizujemy dzięki finansowaniu ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Partnerami wydarzenia są Federacja Polskich Banków Żywności, Gdańska Fundacja Wody i Fundacja FunEdu.