Pomorski Zespół Parków Krajobrazowych

76-200 Słupsk, ul. Poniatowskiego 4A

  • Dolina Łeby
    Dolina Łeby
  • Dolina rzeki Chociny
    Dolina rzeki Chociny
  • Jezioro Wielkie Brodno
    Jezioro Wielkie Brodno
  • Lasy sopockie
    Lasy sopockie
  • Leśne oczko
    Leśne oczko
  • Niszczycielska działalność wiatru
    Niszczycielska działalność wiatru
  • Rezerwat Kacze Łęgi
    Rezerwat Kacze Łęgi
  • Rozlewisko rzeki Zbrzycy
    Rozlewisko rzeki Zbrzycy
    separator

    Nad Jez. Milachowo.

  • Staniszewskie Zdroje
    Staniszewskie Zdroje
  • Ujście rzeki Brdy do Jez. Charzykowskiego
    Ujście rzeki Brdy do Jez. Charzykowskiego
    separator

    W głębi Jez. Długie i Jez. Karsińskie.

  • Zatoka nad Zalewem Wiślanym
    Zatoka nad Zalewem Wiślanym
  • Źródło Marii zimą
    Źródło Marii zimą
Pomorski Zespół Parków Krajobrazowych

Pomorski Zespół Parków Krajobrazowych

Plany Ochrony
Edukacja dla Przyrody
WFOŚiGW Sprawozdania
Pomorscy
Tradycyjne ogrody
Zamień nawłocie na malwy przy płocie
Misja Natura
MODRASZEK TELEJUS MOTYL ŁĄK PODMOKŁYCH
MODRASZEK TELEJUS
MOTYL ŁĄK PODMOKŁYCH
KOMIKS
Pomorski Zwrotnik Raka
Mapy

Przedzimie, wietrzne i deszczowe, idealny czas, aby doszkolić się na lubianych przez nas warsztatach dla edukatorów przyrodniczych. Oczekiwania są ogromne i mieszają się z niepewnością, będziemy się uczyć korzystania z mediów, jako narzędzi w edukacji ekologicznej i ochronie przyrody.  

Wreszcie, w malutkim Schodnie odnajduje nas główny prowadzący, Tomasz Słomczyński, dziennikarz Dziennika Bałtyckiego, redaktor Magazynu Kaszuby i vloger . Dziś jest  naszym przewodnikiem w Świecie Słowa. Poruszamy się w nim ostrożnie, po omacku, ale krok po kroku zaczynamy dostrzegać niuanse decydujące o formie i charakterze, jaki przybierze artykuł.  To autor decyduje, czy jego tekst ma być „czytadłem edukacyjnym”, relacją z wydarzenia, artykułem naukowym, czy felietonem o problemach przyrody .

Tymczasem już po kilkudziesięciu minutach zaczynają powstawać nasze artykuły  prasowe i leady, czyli ważny akapit tekstu, w którym w skrócie podawany jest sens artykułu.

Trochę  poza programem, podczas analizowania artykułów o pomorskich wilkach,  w których wilk może okazać się zwykłym recydywistą, a plecak - bohaterem, nawiązuje się także dyskusja o prawach i obowiązkach dziennikarza.

Zmierzch drugiego dnia warsztatów oznacza zbliżające się wyzwanie – będziemy  tworzyć własne zwiastuny filmowe. Atmosfera skupienia i zaangażowania udziela się także okolicznej przyrodzie , naszym wystąpieniom przygląda się m.in. mieszkanka tutejszego ogrodu – wiewiórka, od razu ochrzczona jako  „Ruda”, która mimo oczywistego obowiązku gromadzenia zapasów, przygląda się ze zdziwieniem naszym prezentacjom. Czyżby było w nich coś niepoważnego?

Drugi dzień warsztatów wieńczy spotkanie z dziennikarzem Radia Gdańsk – Sebastianem Kwiatkowskim, który udziela nam kilku praktycznych uwag na temat wywiadu live. Każdy uczestnik zostaje zabrany w krzyżowy ogień pytań o tematyce trudnej w naszej pracy. Pan redaktor jest dobrze zorientowany w problemach poszczególnych parków krajobrazowych, to  pouczające doświadczenie!

Nieoczekiwanie  ostatni wspólny poranek wita nas słoneczną pogodą, wołając  „czas w teren”. Ale my jeszcze czekamy. Czekamy na ostatniego prowadzącego – najbardziej znanego  leśnika Pomorza  –  Zdobysława Czarnowskiego, który jest autorem wideoblogów  „Oblicza lasu” oraz administratorem portali społecznościowych Nadleśnictwa Kościerzyna. Pan Zdobek opowiada o swoich doświadczeniach w stawianiu pierwszych kroków w mediach i swoją postawą już do końca nas przekonuje, jak ważnym, skutecznym i atrakcyjnym źródłem komunikacji są media.

Warsztaty kończą się wspólną debatą na temat  możliwości wdrożenia mediów w działania naszych parków.  Dziękujemy wszystkim prowadzącym za przekazanie nam „Dobrych Praktyk”  dotyczących wiarygodnego prezentowania pomorskiej przyrody w mediach.

Warsztaty zostały dofinansowane z WFOŚ i GW w Gdańsku